10 snelle tips om je website te verbeteren
Website verbeteren? Een goede lay-out, aantrekkelijke kleuren en foto’s en een intuïtieve navigatie kunnen het verschil maken in de beslissing van een bezoeker om te blijven of om onmiddellijk de website te verlaten.
Hieronder geef ik 10 concrete tips waarmee je je website snel kan opwaarderen. Zo kan je de bezoeker overtuigen om nog even op je website rond te neuzen – en misschien wel om te besluiten om met je bedrijf in zee te gaan.
Table of Contents
1. Gebruik een professioneel logo
Met een uniek logo verhoog je de herkenbaarheid van je zaak en kom je een stuk professioneler over. Zorg ervoor dat je logo uniek is, dezelfde waarden uitstraalt die je als bedrijf wil uitstralen en een prominente plaats krijgt op elke pagina van de website.
Plaats het logo bij voorkeur linksboven de pagina en plaats er een link op naar de homepage.
Zelf geen ontwerper? Een professioneel logo kan je snel en eenvoudig HIER bestellen.
2. Gebruik bij voorkeur eigen fotografie
Met eigen foto’s vertel je zo veel meer aan je bezoekers dan met aangekochte stockfotografie. Bovendien hebben bezoekers meteen door dat het om stockfotografie gaat en zullen ze mentaal je bedrijf klasseren als ‘generiek’, terwijl je je wellicht juist wil onderscheiden van de concurrentie. Uiteraard zijn er uitzonderingen!
Investeren in een fotoshoot door een professionele bedrijfsfotograaf is daarom altijd een goede keuze. Plaats de foto’s over de gehele breedte van je website voor een maximale impact en laat voldoende witruimte tussen meerdere foto’s. Nog een tip: gezichten spreken meer aan dan voorwerpen of interieurs.
3. Beperk je tot één kleurenpalet
Gebruik je kleuren voor tekst, knoppen en banners strategisch en met mate. Als je je beperkt tot een drie- of viertal bij elkaar passende kleuren komt je website een stuk frisser en eleganter over. Bovendien kunnen de kleuren je helpen om de bezoeker door de navigatie van je website gidsen en om de aandacht te vestigen op belangrijke zaken.
Kies kleuren die bij je logo passen en bij de rest van de huisstijl. Dat verhoogt de consistentie en de herkenbaarheid.
4. Kies goed leesbare lettertypes
Gebruik bij voorkeur een universeel lettertype dat goed leesbaar is op alle schermen, zowel op laptop als op smartphone. Een goed lettertype blijft leesbaar in elke grootte. Plaats het tenminste 11 pt groot op de website.
Als je specifieke lettertypes voor web gebruikt, gebruik er dan maximaal twee om te vermijden dat de website traag laadt.
Een goede leidraad is 15 à 20 woorden per regel.
5. Hou rekening met de vouw
Plaats de belangrijkste call-to-actions en informatie boven de ‘vouw’: het gedeelte van de pagina dat op het scherm verschijnt voordat de bezoeker begint te scrollen.
De bezoeker moet meteen begrijpen wat je bedrijf precies doet en wat je van hem verwacht. Als je bijvoorbeeld wil dat hij je contacteert, plaats dan de contactgegevens rechtsboven op elke pagina van de website.
6. Elke pagina is een landingspagina
Vergeet niet dat bezoekers vaak via zoekmachines als Google op je webpagina terecht komen. Dat betekent dat ze niet per sé altijd eerst de homepage te zien krijgen, maar vaak ook andere pagina’s uit de navigatie. Zorg er daarom voor dat de belangrijkste informatie op elke pagina van je website te vinden is, zodat elke bezoeker zich meteen kan oriënteren.
7. Maak gebruik van voldoende witruimte
Vermijd een volgepropte pagina waarin allerlei elementen vechten om de aandacht van de lezer. Less is more. Plaats dus niet teveel foto’s, geef ze voldoende ruimte en verdeel ook de tekst in paragrafen met witruimte tussen. Zo blijven raken de bezoekers niet afgeleid en zullen ze beter de hoofdzaak begrijpen en onthouden.
8. Geef aandacht aan knoppen
Al te vaak zijn “call-to-action” knoppen, zoals “Verstuur” of “Neem contact op” het lelijkste onderdeel van een webpagina. Toch zijn ze het belangrijkst voor je website. Maak ze daarom zo aantrekkelijk mogelijk.
Een subtiele animatie helpt: je kan de knop bijvoorbeeld van kleur doen veranderen bij mouse-over of doen verschijnen bij het scrollen. Ook hier geldt: less is more, dus overdrijf niet.
9. Intuïtieve navigatie
Surfers hebben niet veel tijd. Als je bezoekers verdwalen in je website en niet meteen vinden wat ze zoeken, duurt het niet lang voor ze je site weer verlaten op zoek naar een andere concurrerende website waar ze sneller een antwoord vinden op hun vraag of behoefte.
Daarom is het van groot belang om je navigatie zo helder mogelijk te houden. Beperk het aantal menu’s en submenu’s en geef ze een korte en betekenisvolle naam. Minder belangrijke pagina’s kan je onderaan plaatsen, in de footer.
10. Maak je website responsive
We kunnen het niet genoeg benadrukken: een responsive website, die dus goed leesbaar is op alle schermen, scoort beter in Google en zorgt voor een stukken betere ervaring bij mobiele surfers. En dat vertaalt zich dan weer in hogere conversie.
Conclusie
Met bovenstaande tips kan je je website al in grote mate zelf verbeteren (als je webdesigner je tenminste toegang heeft gegeven tot het content management system ervan). En zo zal je ook op termijn hoger scoren in Google.
Als er echter meer dan een zaak scheef zit, kan je beter in zee gaan met een betrouwbare professionele webdesigner. Hij of zij weet wat een goede website zoal nodig heeft en zal veel sneller en efficiënter je website op een hoger niveau brengen. Hij kan je huidige website verbeteren, maar vaak is het beter om helemaal opnieuw te beginnen. Dan zit de code meteen goed voor een betere vindbaarheid in Google en is de website meteen ook 100% responsive.
G-zien biedt een totaaloplossing:
- Responsive design
- Moderne en originele lay-out
- SEO-optimalisatie
- Logo-ontwerp
- Fotoshoot door een professional
Website verbeteren of nood aan een nieuwe website? Dit alles kan al voor een zeer betaalbaar prijskaartje en binnen de 3 à 4 weken.
G-zien is gespecialiseerd in websites voor zelfstandigen en KMO’s en maakte al websites voor uiteenlopende sectoren: schoonheidsspecialisten, aannemers, consultants, voeding enz. Bekijk even het portfolio of contacteer meteen voor een vrijblijvende offerte.