Hoeveel kost een website?

Hoeveel kost een website? Dat is de vraag die men zich stelt als je een website wil laten maken. Anno 2016 kan je als zelfstandige niet zonder een website. Meer en meer mensen hebben dat begrepen, en meer en meer webdesigners (freelancers en bureaus) spelen in op die stijgende vraag door hun diensten aan te bieden om een website te maken.

Mede door dit grotere aanbod zien we een substantiële daling van de kosten voor een nieuwe website in de afgelopen 20 jaar.

Maar er is nog een reden. Technologische ontwikkelingen en tools hebben ervoor gezorgd dat het sneller en makkelijker wordt om websites te maken. Dankzij open source software zoals WordPress hoeven webdesigners tegenwoordig hun code niet helemaal zelf van nul meer te schrijven. Dat spaart veel tijd, en dus veel kosten.

Dat betekent niet dat het niet de moeite waard is om een professional in te huren om je website te laten maken. Als je alleen maar gebruik maakt van standaard tools en templates, zal je website niet opvallen en zijn doel missen. Bezoekers voelen aan dat je website er één is van 13 in een dozijn. Bovendien is er toch wat kennis van zaken nodig om je website responsive te maken (geschikt voor elk scherm) en hoog te doen scoren in Google: twee heel belangrijke zaken anno 2016.

Afhankelijk van de scope van je website kunnen de kosten variëren van enkele honderden euro’s (voor een basiswebsite gemaakt door een freelancer) tot meer dan tienduizend euro’s (voor een website met e-shop en andere toeters en bellen, gemaakt door een marketingbureau).

Kostprijs van een website: de basics

Standaard bevat een website de volgende elementen waarop de webdesigner zijn prijs zal baseren:

1. Webdesign

hoeveel kost een website

Zoals ik hierboven al vermeldde: je kan een standaard template gebruiken en daar weinig of niets aan veranderen, met het risico dat je geen vertrouwen uitstraalt en dat je bezoeker hier helemaal op afknapt. Een professional zal echter de tijd nemen om naar je verhaal te luisteren en een eigen gepersonaliseerd design te ontwikkelen waarin je logo, fotografie en huisstijl uitgesproken naar voor komen.

Ook de structuur van de website zal hij aanpassen naargelang het doel van je website en het soort producten of diensten die je aanbiedt.

2. Copywriting voor je website

Ook copywriting is een vitaal aspect van je website waar wel wat tijd in kruipt. Een goede webdesigner kopieert niet zomaar een bestaande tekst van een brochure, maar zorg voor aantrekkelijke, unieke, geoptimaliseerde teksten voor web die je bezoeker meezuigen in je verhaal (al dan niet in samenwerking met een professionele copywriter).

3. SEO of search engine optimalisatie van de website

SEO-optimalisatie is een must. Wat ben je met een website die niet gevonden wordt in Google? Een goede webdesigner houdt zowel voor als achter de schermen rekening met SEO door middel van coderingen, keywords, alt-teksten, headers enz.

4. Onderhoud van de website

hoeveel kost een website

Als je eenmaal wat geld en tijd in een website hebt gepompt, loont het om die regelmatig van nieuwe content (teksten en/of foto’s) te voorzien. Terugkerende bezoekers verwachten af en toe iets nieuws, en ook je score in Google heeft baat bij regelmatige updates. Een goede webdesigner blijft ter beschikking voor deze updates en checkt regelmatig of er geen gebroken links of foutieve code opduiken.

5. Fotomateriaal voor je website

Moderne websites zijn zeer visueel. Ze maken gebruik van (krachtige) fotografie waarmee de bezoeker zich meteen een beeld van je bedrijf en producten of diensten kan vormen.

Je kan ervoor kiezen om gebruik te maken van stockfotografie (aangekochte foto’s van websites zoals istockphoto.com) of je kan een professionele fotograaf vragen om een fotoshoot ter plaatse. Dat laatste zorgt voor een veel unieker en persoonlijker eindresultaat – iets wat je bezoekers zeker zullen waarderen. Dankzij unieke foto’s worden je website en tegelijkertijd ook je merk- of bedrijfsnaam makkelijker onthouden.

6. Domeinnaam & hosting

hoeveel kost een website

Eenmaal je website ontworpen is en aan je wensen voldoet, is hij klaar om op het internet gelanceerd te worden. Daarvoor moet je een domeinnaam registreren (bijvoorbeeld zien.voorontwerpsite1.be). De kostprijs is beperkt: reken op een tiental euro per jaar.

Ook moet je de website hosten: op een server opladen zodat hij vanaf elke computer of smartphone bereikbaar is. Hostingkosten variëren naargelang de gewenste webruimte, het dataverkeer, het aantal emailadressen dat je kan linken enz. Voor een kleinere website van een tiental pagina’s moet je hiervoor rekenen op prijzen vanaf 20 euro per jaar.

Nieuw is hosting in de “cloud”: je website is dan niet gelinkt aan één server maar kan via meerdere servers bereikt worden.

Kostprijs van een website: extra’s

Naast deze zes basiselementen die elke website moet hebben, zijn er enkele opties die je kan toevoegen aan je website:

7. E-commerce

hoeveel kost een website

Wil je graag een e-shop? Dan moet deze zorgvuldig ontwikkeld worden, zeer regelmatig geüpdatet en uitgebreid getest. De kostprijs zal afhangen van de grootte van de webshop en de functionaliteiten.

8. Blog

Wil je meer bezoekers naar je website lokken, dan is een blog een goed idee. Het laat je toe om regelmatig te schrijven over de laatste nieuwtjes in je vakgebied en zo een band op te bouwen met je bezoekers.

9. Integratie van een database

Voor grotere bedrijven met een uitgebreid productaanbod is het aangewezen om met een productdatabase te werken die door extra programmatie aan je website gelinkt wordt. Deze extra kost is het overwegen waard want een database biedt een waardevolle bijdrage aan je aanwezigheid op het wereldwijde web. Hou er rekening mee dat er hier veel tijd in kruipt en dat er af en toe weleens iets mis kan gaan.

Dit is uiteraard niet alles. Tegenwoordig kan je met een website nog veel meer, zoals een live chatbox of marketingautomatie.

Hoeveel kost een website bij G-zien?

Hoeveel kost een website nu? Voor een optimale prijs-kwaliteit zit je goed bij G-zien. Je hebt snel een professionele website met modern grafisch design en alle benodigde functionaliteiten tegen een zeer betaalbare prijs.

G-zien heeft ervaring met websites in allerhande sectoren (schoonheidsinstituten, slagerijen, aannemers, consultants enz.) en weet wat een succesvolle website anno 2016 nodig heeft. Onze garanties: een snelle, aantrekkelijke website en 100% klantentevredenheid dankzij een persoonlijke aanpak!

Bekijk de realisaties van tevreden klanten die je voorgingen of vraag meteen een offerte.