Mailchimp review
Welkom bij deze Mailchimp review!
Wie een webwinkel heeft kent ook ongetwijfeld het belang van een goede emailmarketing. Daarbij zijn er heel wat tools maar wij hebben voor deze review Mailchimp onder de loop genomen.
Deze tool is een van de meest toonaangevende emailmarketing services en ook meest gekend hier op de markt. Ze kan je heel wat ondersteunen op marketing vlak en kent dan ook een goede score. Wij geven ze 7,7 op 10. Het is een goede tool maar in ons ogen nu ook weer niet zo super! In onze review hieronder zal je snel lezen waarom.
Table of Contents
Wat is Mailchimp?
Mailchimp is een vrij goede emailmarketing service met een sterke functie om klanten of prospecten te gaan bereiken. Hierbij kan je ook alle abonnees beheren in lijsten en de klik rate nakijken van al je campagnes. Deze tool laat toe om enkele rapporten op te halen en al je verzonden emails bij te houden.
Ze kennen ook leuke toekomstplannen voor zowel middelgrote als ook kleine bedrijven. Nu richten ze zich vooral op de grote organisaties daar zij zeer sterk zijn in het behandelen van een gigantisch grote hoeveelheid aan mails.
Mailchimp heeft veel verschillende functies maar om niet meteen verdwaald te geraken hebben wij de 4 meest belangrijke functies eruit gehaald:
- Het aanmaken van een emailcampagne
- Integratie
- Automatisatie
- Optimalisatie
Aanmaken van een emailcampagne
Voor dat je een mail campagne zal opstarten, moet je eerst al je abonnees gaan opsplitsen in groepen of lijsten. Zo kan je iedereen gaan onderverdelen in lijsten met naam: Prospecten, klanten, oude klanten,…
Deze lijsten en groepen zullen ervoor zorgen dat je bij het aanmaken van je campagnes op een heel eenvoudige manier kan selecteren naar wie deze verstuurd mag worden. Zo kan je zeer gericht je focus leggen.
Mailchimp is daarnaast ook heel eenvoudig om een email campagne op te starten en deze onmiddellijk uit te sturen naar je gekozen groep of lijst. Van zodra je lijst en aanmeldingsformulier hebt aangeduid kan het aanmaken van de campagne pas echt beginnen.
Mailchimp heeft 4 soorten campagnes waaruit je kan gaan selecteren:
- Regelmatige campagnes ( een HTML mail met enkele opmaakopties waaruit je kan kiezen)
- Campagnes met platte tekst (Zeer eenvoudige mail met enkel wat tekst- en wat formatteeropties)
- RSS campagnes (Met deze kan je een blog update van een RSS-feed delen)
- A/B campagnes (Waarbij je allerlei onderwerpregels en/of verzendtijden kan uitproberen.)
Voor iedere campagne heeft Mailchimp enkele voorop gebouwde thema’s en/of lay-outs, die je kan aanpassen en gebruiken in je mail. Hierbij helpen ze je een strak en mooi design op te stellen om zo je producten of nieuws nog beter naar voor te brengen naar je klanten en prospects.
Wie klaar is met het opstellen van zijn campagne moet enkel nog op Send drukken en kiezen uit enkele opties:
- Verzend tijd optimalisatie (Bepaal hierbij de allerbeste tijd voor het uitzenden van je mail en dat aan de hand van de campagnegeschiedenis)
- Time warp (Zo kan je de campagne op de tijdzone van de klant uitsturen)
- Batchlevering (Campagnes worden verzonden op getimede batches en helpen je zo om het websiteverkeer en de serverbelasting te beheren)
Integraties
Mailchimp kent heel wat verschillende integraties (Wel meer of 700) en dat om je prestaties nog meer te helpen verbeteren. Voor e-commerce zouden volgende functies in aanmerking kunnen komen:
- Shopify
- WooCommerce
- Magento
- Volusion
- …
Daarbovenop zijn er nog een tal van andere apps zoals:
- Leadpages
- Hootsuite
- SurveyMonkey
- 40Nuggets
- Olark
- Batchbox
- LeadDyno
- Unbounce
- Typeform
- …
Automatisatie
Met de automatisatie in Mailchimp kan je je brand nog meer opbouwen, kan je nog meer verkopen en kan je al je klanten zeer loyaal krijgen.
Om je brand op te bouwen kan je met deze tool, alle nieuwe abonnees welkom heten en aan de hand van de mail je brand gaan aangeven. Bovenop deze verwelkoming kan je ook je klanten feliciteren met hun verjaardag waardoor je een nog betere connectie krijgt met je klanten.
Ook kan je via deze tool een oplossing vinden voor het verlaten van je winkelwagen. Mails kunnen worden verstuurd met een reminder of een persoonlijk aanbod. Help je klanten toch te overtuigen om af te rekenen en dus het koopproces te voltooien.
En daarnaast kan je met Mailchimp ook je klanten verder behouden en stimuleren om terug te komen aan de hand van een product update en de laatste nieuwtjes. Help je klanten de weg terug te vinden naar je website en beloon hen met een kortingscode of actie.
Optimalisatie
Optimalisatie is van even groot belang als automatisatie. Hierbij heb je ook een tal van mogelijkheden maar de allerbelangrijkste vorm is de rapportage die je terugvind op deze tool. Lees van alle rapporten af, hoe succesvol je campagne was. Hoeveel klanten hebben de mail geopend? En hoeveel mensen zijn er echt naar de website doorgegaan. Lees je inkomsten af aan de hand van grafieken en zie waar de nodige verbetering nodig is.
Mailchimp nadelen
Iedere tool kent een tal van voordelen maar ook iedere tool kent een nadeel. Ook Mailchimp kan hier niet van onderuit. Deze tool helpt je nochtans op zoveel vlakken vooruit en toch is er een nadeel dat niet voor iedereen gemakkelijk maakt deze keuze te nemen.
Voor Mailchimp heb je toch een portie voorkennis nodig en moet je toch vaak ook weer opnieuw beginnen. De updates zorgen ervoor dat niet alles hetzelfde blijft waardoor je vaak de weg kwijt bent. Daarnaast moet je toch enige logica volgen om hier vertrouwt te blijven.
Mailchimp prijzen
Mailchimp prijzen hangen vaak af van de opties en verzendfrequentie die je nodig hebt. Daarbij bieden zij 3 verschillende bundels aan:
- Free
- Gratis
- 2000 Abonnees
- 12000 Mails
- Grow
- 10 Dollar per maand
- Onbeperkt aantal abonnees
- Voettekst met Mailchimp verwijderbaar
- Pro
- 199 Dollar per maand
- Onbeperkt aantal abonnees
- Onbeperkt aantal mails
- Premium support
- Ook header Mailchimp verwijderbaar
Ook heeft Mailchimp een af en toe betalingsregel. Voor wie dus niet vaak met deze tool werkt, kan dit wel eens overwegen.
Conclusie Mailchimp review
Deze tool is goed en krachtig toch vraagt het enige vorm van basiskennis om hier je weg te vinden. Wie ondersteuning wenst in de mailcampagnes is hier wel aan het goede adres. voorop gebouwde thema’s kunnen je al een stuk vooruit helpen en de rapportage helpt je te leren en vooruit te gaan.
Wij vinden het een goede tool maar ook niet geheel super en geven hen daarom 7,7 op 10.
ONZE FAVORIET? ENORMAIL!
Wij zijn al jaren tevreden gebruikers van het populaire platform Enormail. Je kan Enormail trouwens 30 gratis testen ook!
Hier kan je onze uitgebreide review van Enormail lezen.