SEMrush review
Welkom bij de SEMrush review.
SEMrush is een alles-in-één-oplossing voor SEO-, SEA- en andere advertentie-professionals. In deze oplossing lees je wat je precies kunt met SEMrush, hoe het werkt, welke pakketten er zijn en wat die kosten. Ook lees je over de voordelen en nadelen van SEMrush en krijg je natuurlijk een conclusie van ons!
Table of Contents
Wat is SEMrush?
SEMRush noemt zichzelf een all-in-one marketing platform en is opgericht door SEO specialisten. Dit zie je goed terug in de software, die veel SEO-functionaliteiten heeft. Toch is SEMrush meer dan alleen een SEO-optimalisatie tool. De volgende functionaliteiten horen bij de software:
- Het maken van een keyword analyse. Ook de keywords van concurrenten analyseren;
- Domeinnaam analyse. Ook domeinnamen van concurrenten analyseren;
- Advertenties onderzoeken. Advertentiestrategieën bepalen, concurrentie analyseren, ondersteuning voor AdWords, Bing en lokale campagnes;
- Website optimaliseren voor zoekmachines met behulp van een site-audit meer dan 50 ingebouwde checks;
- Optimalisatietool voor het kiezen van het juiste advertentieplatform;
- Contentoptimalisatie tool met content-gap analyse;
- Uitgebreide backlink tool;
- Zoekwoordenonderzoek met een dedicated keyword research tool;
- Product Listing Ads en Google Shopping tool;
- Uitgebreide Knowledge Database, support via internationale telefoonnummers en 24/7 chat support;
Hoe werkt SEMrush?
SEMrush werkt met een overzichtelijk dashboard van waaruit alle tools en functionaliteiten benaderd kunnen worden. Over het algemeen zal je beginnen door een zoekwoordcombinatie of een domein in te voeren in de zoekbalk. Vervolgens krijg je over die zoekwoordcombinatie of het domein heel veel informatie te zien.
Alle functionaliteit van SEMrush is online te benaderen door in te loggen op hun site. Je hoeft dus geen software te downloaden of te installeren. De webservice is daarnaast erg stabiel en praktisch altijd bereikbaar.
Van een domein kan je de keywords zien die de meeste organic traffic genereren, maar ook alle backlinks vinden. Van de backlinks kan je zien waar ze vandaan komen en wat de anchor tekst is, maar ook hoe schadelijk een backlink kan zijn wanneer deze van een ‘slechte site’ afkomstig is. Dit wordt ook wel backlink toxicity genoemd. Ook kan je zien welke backlinks je concurrenten wel hebben, maar jij niet.
Bekijk hieronder een Overview van Semrush
Van een keyword kan je de hoogst rankende sites zien, maar ook de meest populaire advertenties. Natuurlijk is ook data als cost-per-click (CPC) beschikbaar en kan je verschillende concurrenten met elkaar vergelijken.
Naast deze basisfunctionaliteiten biedt SEMrush nog veel meer mogelijkheden. Zo is het mogelijk om, op basis van de concurrentie, een content gap analyse te maken. Deze toont aan welke content je nog meer kunt schrijven voor je website. Dit is handig, want de H1-titels voor nieuwe content worden je als het ware in je schoot geworpen.
Daarnaast is adverteren en vindbaarheid op social media tegenwoordig net zo belangrijk als gevonden worden via Google. Een goede Social Media Management (SMM) tool mag daarom niet ontbreken. SEMrush biedt een social media kit waarmee je niet alleen talloze analyses kan loslaten, maar ook al je content kunt beheren. Alles op één plek dus.
Tot slot biedt SEMrush de “site audit” functionaliteit. Hierbij controleert het je website op meer dan 50 ingebouwde checks. Het gaat dan om redirect errors, ontbrekende alt-teksten, duplicate content, ontbrekende meta informatie en nog talloze andere zaken.
Het mooie aan de interface van SEMrush is dat deze op een normaal dashboard lijkt, met daarin een aantal spreadsheets en overzichten. De meeste overzichten spreken voor zich. Wil je meer informatie over een bepaald overzicht? Dan kan je bij ieder rapport een tutorialfilmpje bekijken met meer informatie over dat rapport. Als je er dan nog niet uitkomt of graag meer informatie wil, dan kan je ervoor kiezen om contact op te nemen via de chat, mail of telefoon. Helaas is er op dit moment nog geen Nederlands telefoonnummer beschikbaar.
SEMrush kosten en pakketten
SEMrush is verkrijgbaar in 4 verschillende pakketten die allemaal hun eigen functionaliteit bieden. Daarnaast is er een 7-dagen durende proefversie en een gratis versie. Als je ervoor kiest om jaarlijks te betalen in plaats van per maand, dan krijg je een behoorlijke korting. De pakketten zijn als volgt:
- Free:
- Per dag 1 zoekwoordanalyse en domeinnaamanalyse;
- Maximaal 1 project aanmaken;
- Maximaal 1 SEO-content template aanmaken;
- Maximaal 1 rapport maken;
- Maximaal 1 lijst met de Keyword Magic Tool;
- Pro:
- Prijs: $ 99.95/maand of $ 999.40/jaar;
- Hogere gebruikslimieten voor alle tools;
- 28 tools voor SEO, Social Media Marketing, etc;
- Guru
- Prijs: $ 199.95/maand of $ 1999.40/jaar
- Hogere gebruikslimieten voor alle tools;
- Eigen logo op rapporten;
- Historische data inzien van concurrentie;
- Business
- Prijs: $ 399.95/maand of $ 3999.40/jaar;
- Hogere gebruikslimieten voor alle tools;
- SEMrush logo uit rapporten verwijderen;
- Toegang tot API;
- Enterprise
- Prijs: op aanvraag;
- Zelfgekozen gebruikslimieten op aantal keywords, rapporten, etc;
- Ongelimiteerde crawling;
- In-company trainingen;
- Extra functionaliteit op aanvraag;
Let op, er is een gratis 7-dagen-proefversie van SEMrush beschikbaar. Deze biedt de volledige functionaliteit en verloopt automatisch. Erg handig om SEMrush te proberen dus!
SEMrush voordelen
De voordelen van SEMrush zijn als volgt:
- Erg volledige software voor alles dat met Search Engine Management (SEM) te maken heeft;
- Uitstekende tool voor domeinnaam onderzoek;
- Uitstekende tool voor keyword onderzoek met een dagelijkse ranking update van zoekwoorden;
- Handige social media suite voor het managen van al je social media op één locatie;
- Krachtige historische data bij duurdere abonnementen;
- Uitgebreide rapportagemogelijkheden;
- Toegang tot de API bij duurdere abonnementen;
Bovenstaande zijn de grootste voordelen van SEMrush, dat terecht een van de marktleiders is op het gebied van SEM-software.
SEMrush nadelen
- Traffic nummers kloppen niet helemaal. Over het algemeen is de hoeveelheid traffic die SEMrush aangeeft iets lager dan de daadwerkelijke hoeveelheid traffic;
De prijs is het grootste nadeel. Dit zal je voor lief moeten nemen als je gebruik wilt maken van de uitgebreide functionaliteiten van SEMrush.
SEMrush Review conclusie
Voor wie serieus aan de slag wil met SEO, voor zijn eigen website of als SEO-professional, is SEMrush een onmisbare tool. Het is een van de meest populaire tools op dit gebied, en terecht. Het enige échte nadeel is het prijskaartje dat eraan hangt. Echter, voor de doorgewinterde SEO-professional, of de persoon die de SEO van zijn website naar het volgende niveau wil tillen, is dit het meer dan waard!