Wat is Google Analytics
Table of Contents
Google Analytics, helemaal geen mysterie
Wat is google analytics? Over Google Analytics is al veel gezegd en geschreven. En hoewel je het allemaal heel complex kan maken hoeft dat voor de meeste zelfstandigen en KMO’s helemaal niet zo te zijn. Aangezien G-zien thuis is in deze materie willen we hier graag wat informatie over geven. Hieronder kan u enkele essentiële puntjes vinden die je kan onthouden als het om Google Analytics gaat.
Google Analytics, ok, wat is dat?
Google Analytics is gratis software. Het gaat om een code die je aanvraagt en en in je website zet waarna de bezoekers die je website bekijken in kaart worden gebracht. Achter de schermen kun je bekijken welke pagina’s worden bezocht en hoe veel tijd bezoekers op je website spenderen. Allemaal nuttige informatie maar Google Analytics kan uiteraard nog veel meer. G-zien stopt dit allemaal standaard in zijnwebsites en geeft je ook een basis introductie over hoe je deze tool kan gebruiken zodat je snel op weg bent.
O ja? Wat kan ik er dan nog mee?
Grotere bedrijven zijn helemaal gek van Google Analytics en niet helemaal onterecht. Vaak hebben ze voor de analyses zelfs mensen in dienst. G-zien heeft deze kennis ook dus daar moet u zich voorlopig geen zorgen over maken. Met Google Analytics wordt het ook mogelijk om te kijken welke Google Adwords goed scoren (geen paniek meer info hierover volgt nog in een volgend artikel), waar je bezoekers klikken, waar ze de website verlaten en als je een winkel hebt online of ze uiteindelijk bestellen of niet. Een heleboel data om te analyseren wees daar maar zeker van.
Een heleboel data en ik heb nu al geen tijd!
Geen angst! G-zien stelt niet allen standaard Google Analytics in voor elke website maar kent er ook alles over. Ofwel ga je er zelf mee aan de slag maar net zo goed kan je G-zien vragen deze analyses voor je te maken en je eigenlijk een samenvatting te bezorgen. Genoeg info om conclusies uit te trekken en eventueel je site of aanbod bij te stellen maar geen massa werk. Veel bedrijven werken al naar tevredenheid op deze manier.
Hieronder nog even in een notendop de belangrijkste zaken die je uit Google Analytics kan halen:
- Aantal bezoekers: interessant om te bekijken of je Google Adwords aanslaan en of je pagina gevonden wordt.
- Paginaweergaves: hoeveel pagina’s effectief bekeken worden, welke en hoelang.
- Bouncepercentage: het aantal bezoekers dat je pagina bezoekt en onmiddellijk terug verlaat.
- Gemiddelde tijd op site: hoe meer tijd, hoe interessanter de website gevonden wordt.