wat is lokale seo

Wat is lokale SEO en hoe begin ik eraan?

Wat is lokale SEO? Lokale SEO is een zeer goed idee voor elke zelfstandige of KMO die mikt op klanten uit eigen streek. Met andere woorden, voor elke zelfstandige van wie de klanten tot bij hem of haar komen en niet omgekeerd. Succesvolle lokale SEO zorgt er namelijk voor dat mensen uit jouw buurt die op zoek zijn naar jouw product of dienst, jouw zaak bovenaan in de zoekresultaten zien. Heb je dus een kapperszaak, dokterspraktijk, winkel of sportfaciliteit, dan is lokale SEO absoluut een must.

Om even het voorbeeld van een dokter te nemen: in heel het land hoog scoren op de term “huisarts” is quasi onbegonnen werk, want er zijn honderden huisartsen in België. Gelukkig weet Google doorgaans waar elke surfer zich bevindt, en daarom ziet wie “huisarts” googelt bovenaan in de resultaten een kaartje met alleen maar huisartsen uit de buurt.

Het is dus zaak om op dat kaartje te verschijnen en in de lijst eronder zo hoog mogelijk te scoren. Zoals G-zien bij de zoekterm “webdesign” in het voorbeeld hieronder:

wat is lokale seo

Hoe verschilt lokale SEO van ‘gewone’ of nationale SEO?

Er zijn gelijkenissen in het algoritme van Google tussen de twee campagnes, maar ook verschillen.

Zo heb je voor lokale SEO in de eerste plaats een profiel op Google nodig, en daarop reviews van klanten (bij voorkeur veel en goede).

Links plaatsen van en naar andere websites is voor beide tactieken even belangrijk, maar wil je scoren op lokale SEO, link dan naar website die zich richt op activiteiten of evenementen uit de buurt.

Verder zijn citaten (vermeldingen van je bedrijfsgegevens op andere websites) belangrijker voor lokale SEO dan voor nationale SEO. Wil je dus hoger scoren in Google kan je deze strategie direct toepassen.

Hieronder ga ik dieper in op de verschillende tactieken voor lokale SEO.

Stappenplan voor lokale SEO

Klaar om op de kar van lokale SEO te springen? Met deze 6 stappen ben je al goed onderweg.

1. Maak een bedrijfsprofiel op Google

Het eerste wat je wil doen, is naar Google Mijn Bedrijf (https://www.google.com/business/) surfen en er een profiel aanmaken.

Enkele tips voor een zo volledig mogelijk profiel:

  • Kies de juiste categorieën voor uw bedrijf
  • Laad zo veel mogelijk foto’s op
  • Voeg een telefoonnummer, emailadres en website toe
  • Voeg een adres toe, en schrijf het op exact dezelfde manier als op je website
  • Voeg je openingsuren toe

Google zal per post een bevestigingscode doorsturen. Eens je die hebt ingevoerd, is je profiel geverifieerd. (dit kan enkele dagen duren)

2. Het belang van NAP (naam, adres, telefoonnummer)

Niet alleen moet je je naam, adres en telefoonnummer op elke pagina van je website vermelden, je moet het ook exact op dezelfde manier doen. Ook wanneer andere websites je NAP vermelden (in de vorm van zogenaamde citaten, hieronder verder meer), moet dat op diezelfde manier gebeuren.

Bovendien gebruik je ook best de juiste html-codering voor de vermelding van je adresgegevens. Je webdesigner kan hiermee helpen.

3. Verzamel reviews

wat is lokale seo

Voldoende en goede reviews zijn van groot belang voor je lokale SEO-campagne. Ze zien er zo uit:

Hoe geraak je aan reviews? Zoek het niet te ver. Een kort mailtje naar je bestaande klanten met de vraag of ze even de tijd willen nemen voor een korte review, doet al wonderen.

Nog een tip: maak ook wat ruimte vrij op je website waarin je kort uitlegt hoe een review achter te laten.

4. Stem je “klassieke” SEO-strategie af op je locatie

Vermeld je locatie samen met je belangrijkste activiteit in:

  • De pagina-URL
  • De header 1-tag
  • De alt-tekst bij beelden
  • De tekst zelf

Een voobeeld is: “huisarts Tielt”. Voeg daarnaast ook best een Google-kaart toe op je contactpagina of in de footer van je website met aanduiding van je locatie.

5. Hyperlinks en citaten

Hyperlinks zijn een goede zaak voor zowel standaard SEO als voor lokale SEO, maar voor lokale SEO pas je best je tactiek aan. Zorg ervoor dat je gelinkt en/of vermeld wordt op websites uit de buurt die met gelijkaardige zaken bezig zijn. Dat kan gaan van sponsoring over deelnemen aan lokale evenementen en wedstrijden tot berichten plaatsen op lokale nieuwssites.

Citaten zijn vermeldingen van je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op andere websites. Je webadres hoeft er zelfs niet bij vermeld te zijn. Een voorbeeld is een vermelding in de online Gouden Gids. Citaten zijn heel belangrijk voor je zoekresultaten omdat ze voor Google bevestigen dat je bedrijf echt is.

6. Optimaliseer je SERP of Search Engines Result Page

wat is lokale seo

Je SERP is wat je te zien krijgt als je je bedrijf Googelt:

Hoe meer mensen doorklikken op een van de menu’s onder de homepage, hoe beter voor de Google ranking. Hoe zorg je daarvoor? Gebruik de juiste html-codering en hanteer relevante SEO-titels en omschrijvingen. Ook hiermee kan je webdesigner je helpen.

Conclusie: wat is lokale SEO

wat is lokale seo

Lokale SEO is voor veel lokale zelfstandigen en kleine KMO’s een interessantere tactiek dan nationale of standaard SEO. Soms is er zoveel concurrentie op een zoekwoord dat op pagina 1 belanden gewoonweg onbegonnen werk is. Lokaal op pagina 1 verschijnen is dan weer een veel haalbaarder doel.

Niettemin is er wat werk aan de winkel. Sommige zaken kan je makkelijk zelf, zoals een profiel opladen op Google Mijn Bedrijf en reviews verzamelen bij bestaande klanten. Andere, meer technische middelen vergen wat gevorderde HTML-kennis en laat je beter bekijken door je webdesigner.

Vergeet ook niet dat er blijvend werk is aan de lokale SEO-tactiek. Je moet blijven reviews, hyperlinks en citaten verzamelen om dat zoekresultaat hoog te houden. Maar dat het loont, is zeker.

Voor hulp met alle technische aspecten van lokale SEO kan je terecht bij G-zien. Wij kunnen je huidige website optimaliseren voor lokale SEO, of nog beter: een geheel nieuwe website maken die opgebouwd is uit de juiste codering voor optimale SEO-resultaten.

Ook andere aspecten die van belang zijn voor SEO, zoals responsive design, zijn inbegrepen in elke website van G-zien.

Geïnteresseerd in een website die lokaal scoort in Google? Vraag dan zeker een offerte bij G-zien.