6 tips voor betere websiteconversie

Je investeert niet in een website – ontwerp, fotografie, copywriting en hosting – omdat iedereen er nu eenmaal één heeft. Je website moet opbrengen, en dat is wat bedoeld wordt met ‘conversie’. In dit artikel leggen we uit wat conversie juist is, waarom die belangrijk is en hoe je verbeteringen kan aanbrengen om die te verhogen.

Conversie en conversieratio

Conversie heb je wanneer een websitebezoeker op één van je pagina’s een actie doet en die je voor ogen had. Dat kan een aankoop zijn op een online webshop, maar ook bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief of een vraag naar informatie of naar prijzen via een contactformulier. Een actie is een klik op een zogenaamde ‘call-to-action’-knop: de knop die aanspoort tot de beoogde actie (vb Voeg toe aan het winkelmandje, Lees meer, Vraag vrijblijvend een offerte…).

De conversieratio is dan het percentage bezoekers dat op de call-to-action geklikt heeft. Over wat een goede conversieratio is, is al veel geschreven. Op het internet vindt je een veelvoud aan heel uiteenlopende percentages die wijzen op een goede conversie. De cijfers zullen immers sterk afhangen van het soort website en het segment waar je in zit. Zo zullen de cijfers voor bijvoorbeeld een webshop van keukenmateriaal helemaal anders zijn dan die voor een informatieve website voor de preventie van huidkanker.

Staar je niet blind op de cijfers. Het belangrijkste is dat je het belang van conversie inziet en alle kansen benut om een optimale conversie te verkrijgen. Hieronder leggen we uit hoe.

overzichtelijk

1. Overzichtelijke webpagina’s

Zorg ervoor dat je bezoeker in één opslag ziet waar het op je webpagina omgaat. Maak de pagina goed ‘scanbaar’, met paragrafen, tussentitels, genummerde of ongenummerde lijsten en hier en daar een afbeelding (niet teveel). Te lange doorlopende teksten doen de lezer afhaken en zijn nefast voor de conversie.

2. Duidelijke websitestructuur

Een intuïtieve navigatie is een must. Zorg dat je website logisch in elkaar zit en kies duidelijke menutitels. Dit alles helpt om je bezoeker naar de juiste webpagina en de juiste call-to-action.

3. Schrijf overtuigend

schrijven

Je webteksten moeten geschreven worden op een manier die overtuigt. Gebruik heldere en tegelijkertijd wervende taal, maak je zinnen niet te lang, en hanteer het principe van één boodschap per paragraaf. Maar spreek niet alleen voor jezelf: vermeld wanneer mogelijk ook enkele positieve reacties en quotes van tevreden klanten.

4. Gebruik originele call-to-actions

Call-to-actions zijn misschien wel de allerbelangrijkste bepalende factor voor een goede conversie. Call-to-actions of CTA’s staan meestal op een opvallende knop onderaan de tekst en maken duidelijk wat er van de bezoeker verwacht wordt.

Vermijd al te vaak gebruikte, weinig zeggende of zeer algemene call-to-actions zoals ‘Toevoegen aan winkelkar’ of ‘Lees meer’. Probeer de call-to-actions aantrekkelijker, origineler en informatiever te maken. Absoluut te vermijden, maar nog veel te vaak gebruikt is de dooddoener ‘Klik hier’. Daarmee zeg je niets over wat de bezoeker te wachten staat als hij klikt, dus waarom zou hij klikken?

Voorbeelden van hoe het beter kan zijn:

  • NIET: Lees meer
    WEL: Ontdek hoe SEO werkt
  • NIET: Koop
    WEL: Haal nu in huis voor slechts 2,99 euro
  • NIET: Klik hier
    WEL: Krijg GRATIS SEO-tips

Goede CTA’s zijn aantrekkelijk, informatief en stralen een zeker ‘urgency’ of dringendheid uit.

Zorg er ook voor dat de CTA-knoppen een aantrekkelijke lay-out krijgen. Lelijke of schreeuwerige knoppen krijgen weinig clicks. Je kan de knop extra in de verf zetten door er een subtiele animatie op los te laten (de knop verschijnt iets later of knippert of zoomt even bij scrollen).

5. Zorg voor aantrekkelijke invulformulieren

Een invulformulier invullen is ook een vorm van conversie. Eens je een klant zover gekregen hebt dat hij bereid is om een invulformulier in te vullen, zorg er dan voor dat dit een aangename en vlotte ervaring is.

Tips zijn:

  • Hou het kort: hoe minder velden, hoe beter. Vraag niets wat je niet absoluut nodig hebt. De bezoeker zal niet bereid zijn informatie te delen waar hij het nut niet van inziet.
  • Voorzie een aantrekkelijke lay-out, in de stijl van de rest van de website.
  • Geef het formulier een prominente plaats op de pagina. Bezoekers zouden niet moeten scrollen om het formulier te vinden.
  • Als je een emailadres vraagt, zorg dan dat duidelijk is waarom. Voeg expliciet een optie toe om in te schrijven op de nieuwsbrief. Een link invoegen naar een pagina die het privacy-beleid uitlegt, boezemt ook vertrouwen in.
  • Gebruik ook hier een originele CTA. Dus niet: ‘Verstuur’ maar wel ‘Begin nu!’ of ‘Ga ervoor!’.
  • Ook de ‘Bedankt voor je aanvraag’-boodschap die een surfer te zien krijgt als hij het formulier ingevuld heeft, moet je verzorgen.

6. Laat je bijstaan door een expert

expertAllemaal goed en wel, hoor ik je denken, maar wat als je geen websites kan programmeren? Geen idee hebt van hoe een goede website in elkaar zit en wat er allemaal op moet staan? En al helemaal geen goede teksten kan schrijven, laat staan originele call-to-actions?

Deze conversies maken het meestal mogelijk dat je website zal hoger scoren in Google. Voor een website doe je beter geen half werk. Ga daarom te rade bij een professionele websiteontwerper zoals G-zien. Dan ben je er zeker van dat je website alle kansen heeft gekregen voor een optimale conversie én vindbaarheid in Google. G-zien heeft de nodige ervaring en IT-kennis om aantrekkelijke websites te creëren die scoren!

Vraag nu een offerte en laat je verrassen door de haalbaarheid van de investering. Bovendien zorgt de goede conversie ervoor dat je die heel snel terugverdient. Wil je een professionele website laten maken?

Geen excuus meer om zonder website zaken te doen. Aan de slag!

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *