Voorkom deze 7 fouten op uw website!

Je wil uiteraard graag zoveel mogelijk bezoekers hebben op je eigen website. Wil je een website laten maken? Dan heb je uiteraard bezoekers nodig. Maar als de bezoekers onmiddellijk wegklikken dan kan je niet echt spreken van een bezoeker, toch? Welke fouten kan je maken op websites en waarom klikken bezoekers weg van jouw site? We zetten hier even wat tips op een rijtje.

1. Slechte teksten, foute informatie en nog erger: fouten in de teksten

tekst

Een website dient in hoofdzaak nog altijd om teksten te lezen en informatie te vinden. Zorg er dan ook voor dat de informatie correct is en correct wordt weergegeven. Zorg voor leuke, wervende en informatieve teksten zonder schrijffouten. Als je teksten kwalitatief niet goed zijn, dan zullen potentiƫle klanten hier mogelijk ook door afhaken. De kwaliteit van de teksten staat gelijk aan de kwaliteit van jouw product!

2. Slechte lay-out

De lay-out van je website is het eerste wat de bezoeker opvalt. Zorg daarom dan ook dat de tekst goed leesbaar is (zwart op witte achtergrond werkt nog altijd het beste), dat je website gebruiksvriendelijk is opgebouwd en dat je lay-out er niet oubollig, lelijk of chaotisch uitziet. Hou ook steeds je doelgroep in gedachten en zorg ervoor dat je lay-out voldoet aan de verwachtingen die de bezoekers mogelijk hebben. Ook hier staat de kwaliteit gelijk aan de kwaliteit van jouw product!

3. Verwijzingen naar links die niet werken

links

Als je links (interne en externe) plaatst bij jouw artikels, zorg er dan ook voor dat deze werken. Als lezers beslissen om op een link te klikken dan wil dit zeggen dat ze interesse hebben in wat er zich achter de link verschuilt. Stel hen dan ook niet teleur! Check regelmatig je links en hou ze up-to-date. Zorg er bij externe links ook voor dat bezoekers weten dat ze jouw site verlaten (en wees er voorzichtig mee, de kans dat ze niet terugkeren bestaat immers ook!). Help je online bezoekers ook door links op te maken. Zet ze in het vet, geef ze een opvallende kleur of onderlijn ze. Kies ook een andere kleur voor bezochte en niet-bezochte links.

4. Storende animaties en achtergrondmuziek

Online bezoekers zijn een pak minder geconcentreerd omdat lezen op een beeldscherm nou eenmaal vermoeiender is dan iets lezen in een magazine. Extra afleiding is dan ook zeker af te raden, probeer daarom onnodige animaties te vermijden. Kies voor afbeeldingen die bij jouw teksten passen en ook iets bijdragen aan de informatie die erin vermeld staat.

Voor de meeste websites is achtergrondmuziek helemaal niet nodig, wees er dus voorzichtig mee. Er is niets zo vervelend dan telkens een ander muziekje te horen wanneer je op een nieuwe website terechtkomt. Zorg er bovendien ook voor dat indien je toch achtergrondmuziek verkiest, deze niet automatisch afspeelt. Het zelfde geldt voor animatiefilmpjes. Je wil je bezoekers immers geen hartstilstand bezorgen omdat er ineens luide muziek uit de boxen knalt. Kies een goede mediaplayer en stel hem correct in.

5. De informatie is niet dadelijk terug te vinden

contact

Surfers hebben algemeen genomen weinig of geen geduld wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Zorg er daarom voor dat je website logisch is opgebouwd zodat alles makkelijk terug te vinden is. Als bezoekers niet dadelijk vinden waarnaar ze op zoek zijn is de kans groot dat ze terugkeren naar google en bij een concurrent ten rade gaan. Ook je contactgegevens zijn superbelangrijk, verstop ze dus zeker niet, je loopt hierdoor misschien wel potentiƫle klanten mis. Mensen bezoeken websites altijd met een specifiek doel voor ogen, maak het hen dan ook gemakkelijk en zorg ervoor dat ze jou snel kunnen contacteren. Enorm handig is het wanneer bezoekers zowel jouw telefoonnummer als e-mailadres kunnen aanklikken om meteen contact te kunnen opnemen.

6. browsers , plug-ins en registratie

Zorg ervoor dat jouw website werkt voor alle gangbare browsers. Iemand die toevallig op je site terechtkomt gaat niet van browser veranderen om enkel naar jouw website te kijken. Vergeet hierbij ook niet dat bezoekers via hun smartphone naar je website kunnen surfen, dus ook daar is dit aspect enorm belangrijk. De meeste smartphonegebruikers gaan jouw site achteraf niet via hun laptop of PC opnieuw bezoeken.

Surfers zullen afhaken als je van hen verwacht dat ze een plug-in gaan installeren enkel en alleen om op jouw website te surfen. Je verplicht hen eigenlijk om software te gaan zoeken, downloaden en installeren en daar hebben de meeste mensen gewoonweg geen tijd en geduld voor. Hetzelfde geldt voor registratie. Zorg ervoor dat jouw informatie voor iedereen beschikbaar is zonder dat ze daarvoor een account moeten maken. Ook dit is weer tijdrovend en de meeste bezoekers staan echt niet te springen om accounts aan te maken (de zoveelste….). Kies voor een website die toegankelijk is voor iedereen.

7. Teveel advertenties en te grote afbeeldingen

Vergeet niet dat een gebruiker nog steeds met een bepaalde reden naar jouw site surft. Reclame is onvermijdelijk, maar beperk het toch een beetje. Er is niets zo ergerlijk als pop-ups die uit het niets verschijnen en die je moet wegklikken. Bovendien zorgt het laden van deze advertenties vaak voor vertraging en dat kan enorm frustrerend werken. Vermijd daarom ook te grote afbeeldingen. Deze maken jouw website ontzettend veel trager en veel gebruikers kunnen nu eenmaal het geduld niet opbrengen om te wachten tot jouw pagina helemaal geladen is. Verklein en comprimeer daarom je afbeeldingen.

Wil je dus hoger scoren in Google dan kan je na het lezen van dit artikel direct actie ondernemen.

Laat een bericht achter

Your email address will not be published. Required fields are marked *