Het geheim om hogerop te komen in Google: vijf tips vanuit de neuromarketing
Als zelfstandig ondernemer kun je online niet meer achterblijven, je wilt dat mensen je vinden als ze de vakkennis nodig hebben die jij hebt. Je hoeft geen SEO expert te zijn om online zichtbaar te zijn (al zou het wel helpen), maar met een beetje basiskennis kom je een eind.
We weten dat de zoekmachine van Google echt zijn best doet om het antwoord te geven op de vragen die we het toespelen. Het doel van Google is om jou de best mogelijke websites te geven die het antwoord op jouw vraag hebben. Dit wordt gedaan aan de hand van een heleboel algoritmes, waarvan zelfs de beste SEO consultant niet precies weet hoe dit werkt. Ook worden deze algoritmes regelmatig geoptimaliseerd, waardoor je site soms ineens minder bezoekers krijgt. Dit is iets wat je zeker wilt vermijden.
We delen graag een aantal tips die gebaseerd zijn op neuromarketing, de toepassing van neurowetenschap op het gebied van marketing. Deze tips zorgen ervoor dat je website een goed fundament heeft voor de vindbaarheid van je website; nu en voor de toekomst.
Table of Contents
Het grote geheim van Google
Zoals al eerder genoemd maakt Google gebruik van verschillende algoritmes om te bepalen welke website het beste aansluit bij de vraag van de bezoeker. Er zijn meer dan 200 factoren die meespelen bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Des te beter de site scoort, des te hoger hij in de zoekresultaten komt.
Een onderdeel van die factoren van Google is hoe mensen reageren als ze op je site terecht komen. Blijven ze op je site hangen én lezen ze het hele artikel door? Klikken ze door naar een volgend artikel? Of klikken ze gelijk weg nadat ze je site gezien hebben? Ook het aantal bezoekers en hoe vaak de pagina geshared wordt op social media is een belangrijke (zij het indirecte) factor voor Google om je pagina hoog in de zoekresultaten te laten doen komen.
Factoren die bijdragen aan een hoge ranking
Hieronder staan slechts een aantal factoren waar Google naar kijkt, maar je kan hier zelf wel op inspelen als je neuromarketing combineert met het schrijven van goede artikelen.
- Tijd die een bezoeker op je website besteed
- Aantal (unieke) bezoekers op je website
- Aantal links op social media en hoe vaak deze geliked worden
- Aantal keren dat een boekwijzer voor je site aangemaakt wordt
Laten we nu naar een aantal technieken kijken uit de neuromarketing zodat je de bovenstaande factoren voor je eigen website kunt verbeteren. Iets waardoor je minstens je positie in de zoekresultaten zult behouden, maar waarschijnlijk een stuk naar boven zult opschuiven.
De perfecte titel
Het eerste wat iedere bezoeker ziet is je titel. Zorg dus voor een titel die je bezoekers aantrekt. Maak van je titel een echte eyecatcher, want hoe vaker er op geklikt wordt, des te belangrijker Google denkt dat deze site is. Dit resulteert uiteindelijk in hogere een ranking.
Wil je van je titel een echte eyecatcher maken, dan kun je de volgende tips toepassen:
- Vertel een geheim (het geheim van een goede titel ….)
- Vertel hoe de bezoeker iets kan doen (hoe kun je je concurrenten voor blijven in Google…)
- Gebruik concrete getallen (De 10 tips voor een betere SEO…)
- Zorg voor een directe aanspreekvorm (bijv. jij, wij, zij, jullie, etc.)
- Gebruik hoofdletters in de tekst (Highlight de belangrijkste woorden met hoofdletters)
Als je deze tips toepast zul je zien dat er meer personen geneigd zijn om op je site te klikken in de zoekresultaten omdat je ze een specifiek antwoordt beloofd. Je maakt ze nieuwsgierig naar de antwoorden, je komt dan ook al snel uit bij het tweede punt van een goede neuromarketing.
Intro die aanspreekt
Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat mensen graag iets willen afmaken zodra ze eraan begonnen zijn. Je wilt dus bereiken dat ze je blog beginnen te lezen, dan is de kans groot dat ze hem helemaal uitlezen.
Zorg dus voor een introductie die de bezoeker aanspreekt en waardoor zijn vraag beantwoordt wordt of waardoor zijn interesse gewekt wordt om de rest van het artikel uit te lezen. Personen lezen graag een artikel die duidelijk geschreven is en die veel visuele hulpmiddelen heeft.
Gebruik passende foto’s en afbeeldingen
Een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. Kies je afbeeldingen en foto’s dus nauwkeurig uit om de bezoeker het verhaal in te trekken. Als je goed gebruik maakt van visuele hulpmiddelen zul je langer de interesse van bezoekers vasthouden.
Waar moet je op letten bij het uitzoeken van de afbeeldingen en de positie ervan:
- Kies een afbeelding die de juiste gevoelens opwekt. Een foto van een blij gezicht stimuleert positieve gedachten en maakt mensen vrolijk. Dit geeft mensen een goed gevoel tijdens het lezen van je artikel.
- Door middel van een afbeelding kun je ook de lezer beïnvloeden waar hij naar kijkt. Laat een gezicht in een afbeelding altijd naar je blog of product kijken en niet in tegenovergestelde richting.
Meer is beter
Google is geïnteresseerd in artikelen met veel informatie. Lange teksten zijn dan ook goed voor de vindbaarheid van je site. Maar zowel Google als de lezers houden van een duidelijk en overzichtelijke site. Dit zorgt ervoor dat de lezer geboeid blijft tijdens het lezen van een lang artikel. Zoals hierboven genoemd, is het gebruik van afbeeldingen een handig middel om je artikel overzichtelijker te maken. Maar er zijn nog een aantal manieren om dit te doen.
- Zorg ervoor dat je grote lappen tekst onderverdeeld in paragrafen
- Plaats de tekst zo dat deze niet afleidt van het doel van de pagina
- Maak een goed gebruik van koppen en sub-koppen
- Zorg voor content die relevant is voor de bezoeker
- Gebruik vetgedrukte keywords om de hoofdpunten uit te laten komen
- Bullet points helpen om de hoofdpunten samen te vatten voor de lezer
- Kies de juiste lettergrootte
De juiste lettergrootte klinkt misschien gek, maar is een belangrijk punt van de neuromarketing. Het idee is dat je je hersenen het gevoel wilt geven dat iets fijn is en niet moeilijk.
Als je je bijvoorbeeld niet lekker voelt en je wilt je beter en vrolijker voelen, dan helpt het om een potlood tussen je tanden te houden. Op deze manier dwing je je gezicht om te glimlachen. Probeer het zelf maar eens, je zult zien dat je gelijk een stuk blijer wordt.
Dit fenomeen heet in de psychologie “embodied cognition”. Simpel gezegd komt het er op neer dat onze hersenen bepaalde handelingen psychologisch maken.
Nu terug naar onze lettergrootte, wat doe jij vaak als je iets moeilijks moet doen? Vaak knijpen we onze ogen een beetje dicht. Als je je ogen dus een beetje dicht moet knijpen om kleine lettertjes te lezen geef je hiermee onbewust je hersenen het signaal dat je iets moeilijks aan het doen bent.
Als je dus te kleine letters gebruikt op je site geef je onbewust je lezers het gevoel “moeilijk”, dit is natuurlijk een gevoel wat je wilt vermijden in combinatie met je website!
Tevreden bezoeker is tevreden Google
Gebruik de bovenstaande tips voor jouw website zodat de bezoekers langer en met een positief gevoel op je website blijven. En als ze overtuigt zijn van de belangrijkheid van je artikel zullen ze het ongetwijfeld delen op social media. Kies voor kwaliteit over kwantiteit waardoor je niet alleen je bezoekers tevreden houdt, maar bijna belangrijker nog dat ook Google tevreden is met je website. De beloning voor jou zal zijn dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan, wat uiteindelijk weer leidt tot meer bezoekers.
Dit gastartikel is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud. Hij verzorgt geheel locatie onafhankelijk als digitale nomade zijnde SEO pakketten voor MKB Nederland onder de alias ‘SEO Geek’.